Recipe: Appetizing Ayam masak Thai

Ayam masak Thai. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Step masak ada dalam video di bawah ini. Saya sebenarnya amat terkejut dengan berita perceraian yang saya dengar.

Ayam masak Thai Siapa yang gemarkan masakan yang masam masam manis. Seperti kebanyakan masakan Thai yang lain, masakan ayam masak paprik ini memang kaya dengan pelbagai rasa seperti pedas, masam dan manis. Selera makan anda pasti akan terbuka bila. You can have Ayam masak Thai using 14 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Ayam masak Thai

  1. Prepare 500 g of ayam cuci bersih & di potong2 (perapkan dgn jeruk &kunyit.
  2. It's 2 btng of serai.
  3. You need 5 lembar of daun jeruk.
  4. Prepare 2 sdm of saos tiram.
  5. You need 2 sdm of saos cabai.
  6. You need 1 sdt of garam.
  7. Prepare 1 sdt of penyedap rasa.
  8. You need 1 gls of air.
  9. You need of Minyak untuk menggoreng.
  10. It's of Bumbu Halus.
  11. Prepare 5 siung of bwng merah.
  12. You need 3 siung of bwng putih.
  13. It's 5 of cabai kerting.
  14. You need 10 of cabai rawit.

Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak lemak ni. Lain orang, lain negeri, lain caranya. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai…ditambah pulak dengan perahan jus.

Ayam masak Thai instructions

  1. Perapkan sebentar ayam lalu di goreng setengah masak, jgn sampai garing.
  2. Tumis bumbu halus bersama daun jeruk dan serai, hingga harum dan matang. Lalu Masukkan saos cabai & saos tiram garam, penyedap rasa.
  3. Masukkan air dan ayam, masak sehingga air sdkt menyusut. Siap.

Bila tiba saja bulan Ramadan pasti para ibu pening fikirkan juadah untuk disajikan kepada keluarga dan tetamu yang datang ke rumah. Kadang-kadang sudah biasa makan masakan Melayu. Kalau korang selalu mengejar masa untuk masak malam, bolehlah try resipi-resipi masakan Thai ringkas ni. Resipi ayam masak thai ini pastinya akan menjadi menu kegemaran anda. Bukan sahaja sedap dan menyelerakan, tetapi mudah juga disediakan.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel